تحصیل در چین

تحصیل در چین ، می‌تواند یک فرصت عالی و سرمایه‌گذاری موفق برای افرادی با پرتوی آینده‌نگر باشد که تصمیم دارند سرمایه‌گذاری مناسبی در آینده فرزندان خود انجام دهند. اگر قصد دارید با نوجوان خود به چین بروید یا به این فکر می‌کنید که آنها را برای تجربه تحصیل در خارج از کشور به چین بفرستید، این دو فرصت به نوجوانان شما این امکان را می‌دهند تا در یک محیط امن و حمایتی رشد کنند و برای تحصیلات در سطح جهانی نیز تجربه‌یادگیری داشته باشند.

در این مقاله، ما قصد داریم سیستم آموزشی چدر چین را در سایت موسسه اوج پرواز معرفی کنیم، به شرایط و مزایای تحصیل در چین پرداخته و نحوه انتخاب دانشگاه مناسب برای فرزندانتان را بررسی کنیم. همچنین، این مقاله به شما اطلاعات جامعی را ارائه می‌دهد تا بتوانید تصمیمات بهتری در مورد تحصیل فرزندانتان در چین بگیرید. اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید، می‌توانید همین حالا از طریق چت در واتس‌آپ به صورت مستقیم به مشاوران ما وصل بشوید.

8دلیل تحصیل در چین سال 2024:

در اینجا سعی میکنیم مزیت هایی که تحصیل در چین برای متقاضیان و دانشجویانی که در این کشور تحصیل می کنند را بشماریم:

۱. دریافت آموزش با کیفیت: دانشگاه‌های چین در رتبه‌بندی‌های جهانی در حال صعود هستند.
۲. شهریه‌های مقرون به صرفه
۳. نرخ استخدام بالا
۴. مرکز جهان به سوی شرق منتقل می‌شود – در قلب شهرهای مدرن و اقتصادهای پر رونق جهان باشید!
۵. چین در اهمیت منطقه‌ای و جهانی در حال رشد است – دانش زبان و فرهنگ برای تجارت، سیاست و سفر در آینده ضروری است!
۶. آموزش زبان مندرین چینی برای ارتباط با بیش از ۱ میلیارد نفر صحبت‌کننده
۷.ورود راحت تر و بدون آزمون به دانشگاه های چینی در مقایسه با دیگر کشور ها در رشته های تاپ
۸. هزینه کمتر نسبت به بعضی دانشگاه ها ی کشور های دیگر

آیا می‌توانید در سال 2024 به زبان انگلیسی در چین تحصیل کنید؟

آیا می‌توانید در چین به زبان انگلیسی تحصیل کنید؟ بله، برنامه‌هایی وجود دارند که به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و مقاطع غیردرجه‌بندی تدریس می‌شوند. بیشتر دانشگاه‌های چین دوره‌هایی را به زبان انگلیسی به ویژه برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. هزاران برنامه با کیفیت تدریس شده به زبان انگلیسی در انواع رشته‌ها، از پزشکی در چین تا ادبیات و مهندسی وجود دارد.

گرچه در بیشتر موارد نیازی به مدرک زبان انگلیسی نیست اما اگر می‌خواهید به زبان انگلیسی در چین تحصیل کنید، بهتر است توانایی زبان انگلیسی خود را بالا ببرید. اما به صورت کلی بیشتر دانشگاه ها نیازی به داشتن مدرک زبان ندارند اما به هر حال داشتن مدرک زبان می تواند نقش بهتری بر روی پذیرش شما داشته باشد.

به طور کلی، چه بخواهید دوره‌ی کوتاهی در زبان چینی بگذرانید یا دوره‌ی رسمی در رشته‌های اقتصاد، تجارت، مالی، حقوق یا زبان چینی به پایان برسانید، دانشگاه‌های چین برنامه‌هایی برای هر دانشجو دارند. همچنین می‌توانید برای یک نیم‌سال، یک سال یا دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنید.

رنک و رتبه دانشگاه‌های چین

دانشگاه‌های چین توسط پنج سازمان رتبه‌بندی می‌شوند، سه سازمان از چین و دو سازمان بین‌المللی هستند. ارتباطات رادیویی شانگهای (ARWU)، انجمن دانشگاه‌های چین (CUAA) و رتبه‌بندی و و شولیان (Wu Shulian) از چین هستند، در حالی که رتبه‌بندی جهانی QS و رتبه‌بندی آموزش عالی تایمز (Times Higher Education) سازمان‌های بین‌المللی هستند.
دانشگاه‌های چین به صورت بین‌المللی شناخته شده‌اند. چین همچنین یکی از بزرگترین تعداد فارغ‌التحصیلان را هر سال تولید می‌کند و اکثریت آن‌ها در زمینه‌های مختلف، به ویژه در علوم و فناوری، مهندسی، پزشکی و فناوری اطلاعات به خوبی عمل می‌کنند.

هزینه‌های تحصیل در چین

هزینه‌های دوره تحصیل در چین نسبت به آمریکا یا بریتانیا به طور معمول ارزان‌تر است. شهرهای بزرگ در ساحل شرقی (بکين، شانگهای و هنگ کنگ) بیشترین هزینه‌های مسکونی و شهریه را نسبت به شهرها و روستاهای کوچک در داخل کشور دارند.
هزینه‌های دوره با هر برنامه، مؤسسه و مکان متغیر است و معمولاً هر سال افزایش پیدا می‌کند، بنابراین با دپارتمان پذیرش دانشگاه انتخابی خود تماس بگیرید تا مبلغ دقیقی که باید پرداخت کنید را بیابید.
به طور معمول، شما باید هر سال بین 1500 و 3850 پوند هزینه شهریه برای دوره‌های کارشناسی پرداخت کنید، در حالی که دوره‌های کسب و کار، مهندسی و پزشکی میانگین هزینه‌هایی از 18319 تا 38166 پوند در هر سال دارند.
هنگام درخواست برای تحصیل در چین، شما همچنین باید هزینه‌های زیر را مد نظر داشته باشید:
هزینه‌های اختصاصی هزینه‌های ویزا هزینه‌های سفر هزینه‌های زندگی هزینه‌های مسکونی.

دانشگاه‌های چین

اغلب مؤسسات آموزش عالی در چین دولتی هستند و توسط وزارت آموزش اداره می‌شوند. این مؤسسات شامل:

دانشگاه‌های تحقیقاتی
دانشگاه‌های کامل
دبیرستان‌های آموزش حرفه‌ای و آموزش حرفه‌ای عالی.
حدود 600 از 3,000 دانشگاه و کالج مؤهل به پذیرش دانشجویان بین‌المللی هستند. این مؤسسات ترکیبی از دوره‌های کوتاه مدت، مطالعات زبانی و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند.

برخی دانشگاه‌ها بر روی یک حوزه خاص تمرکز می‌کنند – اگرچه به صورت انحصاری نیست – و از این حوزه تخصصی در عنوان خود استفاده می‌کنند، مانند دانشگاه فناوری بیرونپیشه بیجینگ، دانشگاه کشاورزی چین و دانشگاه اقیانوس چین.

چین 58 دانشگاه در رتبه‌بندی QS دنیا در سال 2022 دارد. شش دانشگاه از این‌ها وارد صد رتبه اول شده‌اند:

دانشگاه تسینگ‌هوا (رتبه 17)
دانشگاه پکینگ (رتبه 18)
دانشگاه فودان (رتبه 31)
دانشگاه ژجیانگ (رتبه 45)
دانشگاه جیائوتونگ شانگهای (رتبه 50)
دانشگاه علوم و فناوری چین (رتبه 98).
هرچند رتبه‌بندی‌ها برای دانشجویان خارجی که در نظر می‌گیرند کجا تحصیل کنند ممکن است مهم باشند، اما چینی‌ها بیشتر تأکید خود را بر روی “لیگ C9” می‌گذارند، یک گروه از نه دانشگاه که معادل گروه راسل بریتانیا یا رشته ایوی آمریکایی محسوب می‌شوند. لیگ C9 از دانشگاه‌های زیر تشکیل شده است:

دانشگاه فودان
دانشگاه فناوری بیرونپیشه هربین
دانشگاه نانجینگ
دانشگاه پکینگ
دانشگاه جیائوتونگ شانگهای
دانشگاه تسینگ‌هوا
دانشگاه علوم و فناوری چین
دانشگاه شیان جیائوتونگ
دانشگاه ژجیانگ.
تاریخ‌های شروع دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های چین از تقویم تحصیلی غربی متفاوت است زیرا سال تحصیلی به دو نیمه – بهار و پاییز (پاییز) – تقسیم می‌شود. این دوره‌ها از فوریه یا اوایل مارس تا میانه ژوئیه و از میانه سپتامبر تا ژانویه یا اوایل فوریه ادامه دارند.

دوره‌های کارشناسی در چین

دوره‌های کارشناسی معمولاً چهار سال به طول می‌انجامند و در مجموعه‌ای از رشته‌ها از تجارت، فناوری، علوم و مهندسی تا پزشکی و علوم انسانی ارائه می‌شوند. دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی ممکن است تا پنج سال به طول بیندازد.

دروس به زبان چینی (معمولاً به زبان مندرین) و انگلیسی تدریس می‌شوند. اگر می‌خواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، باید بررسی کنید که کدام موسسات دوره خود را به این زبان ارائه می‌دهند. برای غیر‌زبان‌های اصلی، قبل از پذیرش به برنامه باید توانایی خود را اثبات کنند.

به طریق مشابه، اگر می‌خواهید مقطع کارشناسی خود را به زبان چینی مطالعه کنید، باید یک آزمون توانایی گذرانید.

برای پذیرش در دوره لیسانس، شهروندان غیر چینی باید:

18 سال یا بیشتر باشند
سلامتی خوبی داشته باشند
پاسپورت خارجی معتبر داشته باشند
دارای مدرک فارغ‌التحصیلی دبیرستان یا مدرک معادل باشند.
به طور کلی، آزمون‌های ورودی برای دوره‌های کارشناسی نیاز نیست، زیرا تنها تعداد کمی از دانشگاه‌ها آنها را برای دوره‌های کارشناسی تعیین می‌کنند.

دوره کارشناسی ارشد در چین

دوره‌های کارشناسی ارشد تدریسی و تحقیقی در مجموعه‌ای از رشته‌ها ارائه می‌شوند و معمولاً حدود دو تا سه سال زمان می‌برند. زبان اصلی تدریس مندرین است، اما تعدادی از دانشگاه‌ها به علت افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی دوره‌های کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند.

همانند مقاطع کارشناسی، اگر شما زبان اصلی (مندرین یا انگلیسی) نیستید، باید قبل از پذیرش به دوره توانایی زبانی خود را اثبات کنید.

شما از طریق سلسله محاضرات، سمینارها، کارگاه‌ها و تحقیقات فردی خود یاد می‌گیرید. روش‌های ارزیابی شامل امتحان‌های نوشتاری و شفاهی، تمرینات و ارائه‌ها هستند.

برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد، باید:

حداقل 18 سال سن داشته باشید
دارای پاسپورت خارجی معتبر باشید
مدرک کارشناسی یا معادل آن داشته باشید
یک یا دو نامه توصیه ارائه دهید.
بعضی از مؤسسات ممکن است از شما خواهند خواست که در آزمون ورودی شرکت کنید.

دوره دکترا در چین

برنامه‌های دکترا نیز در چین موجود هستند و برای تکمیل آنها سه سال زمان لازم است.

برای موفقیت در دکترا، شما باید تحقیقات فردی و منحصر به فردی انجام دهید و یک پایان‌نامه تکمیل کنید.

شما باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن باشید و حداقل دو نامه توصیه از اساتید برای پذیرش در دوره را داشته باشید.

بورسیه تحصیلی در چین

تعدادی از متناسب و جزئی از متناسب‌های بین‌المللی به هر دو درجه کارشناسی و ارشد از طریق شورای مهاجرت چین (CSC) برای دانشجویان بین‌المللی در دسترس هستند. مقدار موجودی تابع رشته و مؤسسه شما است.

برای جلب بهترین دانشجویان بین‌المللی، بسیاری از دانشگاه‌های معتبر چین همچنین برای دانشجویان خارجی طرح‌های بورس مخصوص خود راه‌اندازی کرده‌اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر باید به موسسات به صورت مستقیم مراجعه کنید.

همچنین ارزش افزوده دارد که به بورس‌های دولتی محلی نیز نگاهی بیندازید. برخی از دولت‌های استانی و شهری در چین حمایت مالی را به دانشجویان بین‌المللیی که در منطقه تحصیل می‌کنند، ارائه می‌دهند.

ویزای دانشجویی چین

دانشجویان خارجی که قصد دارند در چین تحصیل کنند، باید ویزای مخصوص را دریافت کنند. بهترین زمان برای درخواست ویزا زمانی است که نامه پذیرش خود از موسسه تحصیلی خود را دریافت کرده‌اید. تنها کاری که باید انجام دهید، مراجعه به سفارت چین محلی خود است. برای مثال، دانشجویان اهل انگلستان باید به سفارت جمهوری خلق چین در انگلستان (که در لندن واقع شده است) مراجعه کنند.

نوع ویزای مورد نیاز بستگی به مدت دوره تحصیلی شما دارد:

برای دوره تحصیلی کوتاه‌تر از 180 روز، باید از ویزای X2 استفاده کنید.
اگر قصد دارید بیش از شش ماه در چین تحصیل کنید، باید از ویزای X1 استفاده کنید.
برای درخواست ویزای X1، باید:

پاسپورت خود با حداقل 12 ماه اعتبار با صفحات خالی داشته باشید.
یک فرم درخواست ویزا با یک عکس پاسپورت به رنگ جدید پر شده.
نامه پذیرش اصلی و یک کپی از نامه پذیرش صادر شده توسط مدرسه یا موسسه شما.
فرم اصلی و یک کپی از فرم درخواست ویزای مطالعات در چین (برای JW201 یا JW202).
اطلاعیه پذیرش از دانشگاهی که در آن تحصیل خواهید کرد.
تکمیل فرم درخواست آنلاین خدمات ویزایی.
پرداخت هزینه مربوط به درخواست خود

مشاوره تحصیلی و مهاجرت به دانشگاه‌های چین

همانطور که در متون قبلی به آن اشاره کردیم، اگر شما قصد ارسال فرزندانتان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی چین را دارید و می‌خواهید آنها به محیطی پیشرفته و مدرن دسترسی داشته باشند، مشاوره تحصیلی و مهاجرت به چین می‌تواند به شما کمک کند. در این راستا، ما توسط تیم متخصص خود، مدارک و شرایط شما را بررسی کرده و بر اساس اهداف، شرایط مالی و نیازهای شما، به شما خدمات مشاوره ارائه خواهیم داد.

اگر مایل به بررسی امور پذیرشی، ویزا، و دیگر خدمات مشاوره‌ای و خدماتی در زمینه تحصیل و مهاجرت به چین هستید، می‌توانید از طریق چت در واتس‌آپ با تیم متخصص ما تماس بگیرید. همچنین، می‌توانید سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال کنید.

ما آماده‌ایم تا شما را در تحصیل در چین و دستیابی به اهدافتان همراهی کنیم.