ازمون تولک اف

آزمون تولک اف TOLC F یکی از انواع آزمون ها تولک است که موسسه چیزیا CISIA ( یکی از موسسه های رسمی برگزار کننده ی آزمون های ورودی در ایتالیا) برگزار می کند. این آزمون در دو نوع ،تولک اف انگلیسی (ENGLISH TOLC F) و تولک اف ایتالیایی(ITALIAN TOLC F) به دو صورت تولک اف حضوری TOLC all’università و تولک اف آنلاین TOLC-F@CASA برگزار می شود.این آزمون تولک اف برای پذیرش در   دانشکاه های ایتالیا و تحصیل در ایتالیا مورد استفاده قرار می گیرد و به خاطر استفاده از این آزمون برای پذیرش در رشته داروسازی ایتالیا به نام تولک اف داروسازی نیز شناخته می شود.

آزمون تولک اف چیست ؟

 همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، آزمون TOLC F یکی از انواع مختلف آزمون TOLC می باشد که توسط موسسه چیزیا ارائه می شود. این آزمون یک آزمون فردی است که برای هر شرکت‌کننده متفاوت است و شامل سوالاتی است که به‌طور خودکار و تصادفی از پایگاه داده CISIA TOLC با نرم‌افزار توسعه‌یافته و مدیریت شده CISIA – Consorzio Interuniversitario Sistemi Integrati per l’Accesso که انتخاب شده است، ایجاد می‌شود.

نمره دهی و ارزیابی آزمون TOL-F تولک اف

نتیجه هر آزمون پ TOLC-F انگلیسی با محاسبه تعداد سوالاتی که به درستی، اشتباه یا بدون پاسخ جواب داده شده اند تعیین می شود که نمره نهایی را به شکل زیر تشکیل می دهد: 1 نمره مثبت برای هر پاسخ  درست، 0 نمره برای هر سؤال  نزده و  0.25 نمره منفی برای هر پاسخ نادرست که توسط داوطلب علامت زده شده است.

دانشگاه‌های شرکت‌کننده در TOLC-F انگلیسی می‌توانند با انتخاب بخش‌هایی که باید در نظر گرفته شوند و کمترین نمره مورد نیاز را مشخص می‌کنند، نمره کل کسب‌شده توسط هر دانش‌آموز را بر اساس سیستم ارزیابی خود تغییر دهند.

 TOLC-F انگلیسی

TOLC-F انگلیسی دارای 50 سوال است که در 5 بخش تقسیم شده است. این بخش ها عبارتند از: زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک، منطق. قابل ذکر است که تعداد سوالات زیست شناسی ۱۵ تعداد سوالات شیمی نیست ۱۵ می باشد. تعداد سوالات ریاضی و فیزیک هر کدام ۷ عدد و همچنین سوالات منطق شامل ۶ سوال می باشد. آزمون تولک اف انگلیسی برخلاف  تولک اف ایتالیایی شامل سوالات انگلیسی به صورت مجزا نمی باشد. اما در دانشگاه ممکن است به منظور تعیین سطح انگلیسی داوطلب درخواست مدرک زبان یا مصاحبه داشته باشد.

 TOLC-F ایتالیایی

TOLC-F ایتالیایی همچون نسخه انگلیسی آن دارای 50 سوال است که در 5 بخش تقسیم شده است. این بخش ها شامل دروس زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک و منطق میباشند. تعداد سوالات و همچنین زمان و مباحث مربوطه همچون تعداد سوالات  و مباحث نسخه انگلیسی آن میباشد، تنها تفاوت  نسخه ایتالیایی آزمون تولک اف ایتالیایی سوالات بخش انگلیسی آن می باشد که به صورت مجزا ارائه می شود. گرچه نمره یک بخشی انگلیسی به عنوان نمره اصلی و با نمرات دیگر ارائه نمی شود اما در صورت داشتن نمره پایین ممکن است است نیاز به گذراندن دوره های ضروری قبل یا در حین تحصیل باشد.

آزمون TOLC F

 نتایج TOLC F چه مدت طول می کشد تا اعلام شود؟

دو روز، البته نتایج بلافاصله پس از پایان آزمون در دسترس است و دو روز پس از TOLC@HOME در ساعت 19:00 به صورت رسمی کارنامه ان صادر می شود. پس از اتمام آزمون، کمیسیونرها و مراقبین می توانند به تصاویر ضبط شده دسترسی داشته باشند و بررسی امنیت آزمون بپردازند و اجرای صحیح آزمون ها را تایید کنند.

آیا می توانیم در آزمون TOLC F از ماشین حساب استفاده کنیم؟

استفاده از ماشین‌حساب‌ها، گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی به استثنای دستگاه دوم متصل به زوم ممنوع است. البته در صورتی که متقاضی از ناتوانی های ذهنی و جسمی خاصی برخوردار باشد با ارائه مدارک مستند می‌تواند در جلسه ی آزمون از ماشین حساب تعبیه شده در خود محیط آزمون استفاده کند.

چگونه برای آزمون تولک اف آماده شوم؟

اولین کاری که برای آماده شدن برای TOLC باید انجام دهید این است که بفهمید کدام یک را انتخاب کنید.پس از ثبت نام و دانلود مطالب تمرینی میتوانید به مطالبه تمرینی دسترسی پیدا کنید همچنین در صورت تمایل میتوان به بررسی آزمون ها سالها و ادوار گذشته و همچنین آزمون شبیه سازی تعبیه شده بپردازید. همچنین میتوانید از کلاس های خصوصی و گروهی برای آمادگی در این آزمون نیز شرکت کنید. گروه مهاجرتی اوج پرواز با تجربه فراوان از زمان شروع آزمون های تولک می‌تواند با برگزاری آزمون های شبیه سازی شده و همچنین منابع معتبر بهترین نحو شما را برای این آزمون آماده کند.

چند بار می توان در آزمون TOLC-F شرکت کرد؟

یکبار در ماه، شما می توانید تنها یک بار در ماه (ماه تقویمی) بدون توجه به مرکزی که در آن آزمون را انجام می دهید، در آزمون تولک شرکت کنید. البته این که دانشگاه مورد نظر نیز چه مهلتی و تا چه زمانی اجازه شرکت در این آزمون را می دهد نیز بسیار تعیین کننده می باشد.

هدف آزمون تولک اف

سرفصل های آزمون تولک اف توسط یک کمیته علمی و اساتید و محققان جامعه دانشگاهی که در سال های گذشته در دوره های تحصیلی در رشته هایی همچون داروسازی، شیمی و فناوری دارویی فعالیت داشته اند، تدوین شده اند. سیلابس های ازمون تولک TOLC-F حاوی علوم مورد نیاز به منظور شرکت در آزمون ورودی میباشد.
این سرفصل ها دارای یک”دانش” فعال و آگاهانه است که با مهارت های عملی و حل موقعیت های پیچیده مرتبط است. به ویژه، برای همه موضوعات ذکر شده در سیلابس، داشتن مهارت تشخیص و حل مشکلات، داشتن اطلاعات کافی، شناسایی مناسب ترین روش ها و در صورت نیاز، طرحواره سازی و نمایش داده ها و موقعیت ها، ضروری است.
سرفصل های آزمون تولک عمداً به ارائه علوم ضروری محدود می‌شوند، زیرا هدف این آزمون‌ ورودی این است که امکان ارزیابی کلی علوم دروس پایه رشته‌های مختلف علمی را فراهم کند و نه اینکه سنجش دانش و مهارت‌های دانش‌آموز را به صورت تحلیلی بررسی کند. اگر دانش آموز در این آزمون در یک مبحث درسی نمره منفی بگیرد، باید تلاش های هدفمند خاصی انجام شود تا کاستی ها به طور دقیق تری تشخیص داده شود و راهبردهای مطالعه مناسب تعیین شود. این فعالیت ها همگی مهم هستند، زیرا اگرچه صحیح است که برای بررسی دقیق دروس و سطح علمی، دانستن همه موضوعات درسی از قبل ضروری نیست، اما دانستن این که دانشجویی که برخی (یا بسیاری از) آنها را نمی داند، به این موضوع علم دارد و می تواند به سرعت بر مباحث مسلط شود.مبنای برنامه های درسی، برنامه های وزارتی این رشته ها برای دانش آموزان دبیرستانی است.

مشاوره مهاجرتی گروه اوج پرواز

مباحث و بودجه بندی آزمون تولک اف

همانطور که از قبل نیز به آن اشاره شد سرفصل ها و همچنین مباحثی که در آزمون تولک اف مورد سنجش قرار می گیرد شامل دروس زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک و منطق می باشد.اما اگر بخواهیم به صورت دقیق تر مباحثی که در این آزمون مطرح می‌شود را بررسی کنیم سرفصل های هر درس به تفکیک در ادامه آورده شده است.

سرفصل زیست شناسی آزمون TOLC-F

سوالات مربوط به بخش زیست شناسی در آزمون تولک اف به صورت مفاهیم کلی و عموما ساده می باشد که میتوان گفت به صورت کلی مشابه مفاهیم تدریس شده در نظام آموزشی ایران می باشد. این بدان معنا است که نسبت به آزمون های دیگر مباحث علمی پایه کافی می باشد اما حتما نیاز به مطالعه از روی منابع اصلی و انگلیسی ضروری است.در ادامه مباحث مطرح شده در این بخش می پردازیم:

ترکیب شیمیایی موجودات زنده
عناصر زیستی خواص آب. مولکول ها و ماکرومولکول های مورد علاقه بیولوژیکی. ساختار مونومرهای گلوسیدی، مولکولهای لیپید، اسیدهای آمینه و نوکلئوتیدها. ساختار و عملکرد ماکرومولکول ها: پلی ساکاریدها، اسیدهای نوکلئیک و پروتئین ها. خواص آنزیم ها
عناصر تنوع زیستی
تنوع و سطوح سازماندهی موجودات زنده. دامنه ها و پادشاهی های موجودات زنده. باکتری ها، پروتیستا، قارچ ها، گیاهان، حیوانات. ویروس ها
زیست شناسی سلولی
سازمان سلولی ویژگی های مورفو عملکردی سلول های پروکاریوتی و یوکاریوتی اجزای اصلی سلولی: غشای سلولی، دیواره سلولی، سیتوپلاسم، میتوکندری، پلاستیدها، ریبوزوم ها، شبکه آندوپلاسمی، دستگاه گلژی، لیزوزوم ها، هسته، هسته.
چرخه سلولی، تولید مثل، وراثت
تولید مثل سلولی: میتوز و میوز. مکمل کروموزومی تولید مثل و وراثت. چرخه های حیاتی تولید مثل جنسی و غیرجنسی. ژنتیک مندلی ژنتیک کلاسیک: نظریه کروموزومی وراثت. کروموزوم های جنسی ژنتیک مولکولی: DNA و ژن. کد ژنتیکی و ترجمه آن؛ سنتز پروتئین. DNA پروکاریوت ها کروموزوم یوکاریوت ها. ژنتیک انسانی: انتقال صفات تک ژنی و چند ژنی. بیماری های ارثی جهش.
انرژی زیستی
جریان انرژی و اهمیت بیولوژیکی فتوسنتز، گلیکولیز، تنفس هوازی و تخمیر. متابولیسم اتوتروف و هتروتروف. اجزای اکوسیستم زنجیرهای تروفیک. تولید کنندگان، مصرف کنندگان، تجزیه کننده ها. تعاملات بین گونه ها: رقابت، متقابل گرایی و انگلی.
مبانی آناتومی انسان
آناتومی بدن انسان: سیستم اسکلتی عضلانی. سیستم ها: گوارشی، تنفسی، گردش خون، دفعی، ایمنی، غدد درون ریز، عصبی، تولید مثلی.
مبانی فیزیولوژی
فیزیولوژی بدن انسان: عملکردهای پشتیبانی و حرکت، تغذیه، تنفس، گردش خون، دفع. عملکردهای ایمنی، غدد درون ریز و عصبی، عملکرد تولید مثل.

سرفصل های شیمی آزمون TOLC-F

سوالات و مسائل مطرح شده در بخش شیمی این آزمون مانند درس های دیگر به صورت کلی و دانستن علوم پایه در این آزمون کافی میباشد. همچنین دانستن فرمول در مسائل محاسباتی معمولاً برای حل یک مسئله کافی میباشد.در ادامه مباحث مطرح شده در این بخش می پردازیم:

قانون اساسی ماده. ساختار اتم. سیستم تناوبی عناصر
ساختار اتم: ذرات بنیادی؛ عدد اتمی و عدد جرمی، ایزوتوپ ها، ساختار الکترونیکی اتم های عناصر مختلف.
سیستم تناوبی عناصر: گروه ها و دوره ها. عناصر انتقال؛ خواص دوره ای عناصر: شعاع اتمی، پتانسیل یونیزاسیون، میل الکترونی. فلزات و غیر فلزات؛ روابط بین ساختارهای الکترونیکی، موقعیت در سیستم تناوبی و خواص. پیوندهای شیمیایی: پیوندهای یونی و کووالانسی؛ قطبیت اوراق قرضه؛ الکترونگاتیوی
مبانی شیمی عمومی و معدنی. ترکیبات غیر آلی
مبانی شیمی معدنی. نامگذاری و خواص اصلی ترکیبات معدنی: اکسیدها، هیدروکسیدها، اسیدها، نمکها. موقعیت در سیستم تناوبی
واکنش های شیمیایی احیا کننده اکسید
واکنش های شیمیایی و استوکیومتری: وزن اتمی و مولکولی، عدد آووگادرو، مفهوم مول، تبدیل گرم به مول و بالعکس، محاسبات استوکیومتری ساده، تعادل واکنش های ساده، انواع واکنش های شیمیایی. اکسیداسیون و احیا: تعداد اکسیداسیون، مفهوم اکسیدان و عامل کاهنده.
راه حل ها اسیدها و بازها
خواص حلال آب؛ انحلال پذیری؛ راه های اصلی بیان غلظت محلول ها اسیدها و بازها: مفاهیم اسید و باز. اسیدیته، خنثی بودن، بازی بودن محلول های آبی؛ pH
شیمی ارگانیک
مبانی شیمی آلی: شیمی موجودات زنده. پیوند بین اتم های کربن؛ فرمول های خشن، ساختاری و منطقی؛ مفهوم ایزومریسم؛ هیدروکربن های آلیفاتیک، آلی حلقوی و آروماتیک؛ گروه های عاملی: الکل ها، اترها، آمین ها، آلدهیدها، کتون ها، اسیدهای کربوکسیلیک، استرها، آمیدها.

سرفصل ریاضی آزمون TOLC-F

مباحث و مسائلی که در آزمون تولک F در درس ریاضی مورد سنجش قرار می گیرد. برخلاف ذهنیت بسیاری از متقاضیان و مفاهیمکاملاً ابتدایی و ساده می باشد تا حدی که این بخش و بخشی بعدی را ساده ترین بخش های این آزمون می توان نامگذاری کرد.در ادامه مباحث مطرح شده در این بخش می پردازیم:

مجموعه های عددی
مجموعه های عددی و خواص آنها، عملیات ساده، مرتب سازی و مقایسه. قدر مطلق. اعداد – اعداد اول، تجزیه به عوامل اول. بزرگترین مقسوم علیه مشترک و کمترین مضرب مشترک. تقسیم عدد صحیح با باقی مانده نسبت ها، نسبت ها و درصد ها، توان ها و ریشه ها.
عبارات جبری
جبر پایه. عبارات جبری عملیات با تک جمله ها و چند جمله ای ها، محصولات قابل توجه، تجزیه یک چند جمله ای به عوامل. تقسیم با چندجمله ای ها و قضیه روفینی.
معادلات و نابرابری ها
معادلات و نابرابری های جبری درجه یک و دو یا به اینها قابل ارجاع است. قدر مطلق، معادلات و نابرابری های نمایی و لگاریتمی. سیستم های معادلات خطی و درجه دو.
مثلثات
اندازه گیری در درجه و رادیان. توابع مثلثاتی پایه: سینوس، کسینوس، مماس، کتانژانت یک زاویه. روابط مثلثاتی پایه
کارکرد
تعریف تابع. دامنه، تصویر و عکس ضد یک عنصر. ویژگی های اساسی توابع: یکنواخت، محدود، دوره ای. ترکیب تابع توابع معکوس و تابع معکوس. نمودارهای کیفی توابع ابتدایی: توابع توان، چند جمله ای درجه یک و دو، ریشه، قدر مطلق، نمایی و لگاریتم، تابع 1/x، توابع مثلثاتی.
هندسه صفحه
رایج ترین شکل های صفحه و ویژگی های اساسی آنها قضیه فیثاغورس. خواص مثلث های مشابه معیارهای همخوانی مثلث ها. محیط و مساحت شکل های صفحه اصلی (مثلث، چهار ضلعی، چندضلعی های منتظم و دایره). بروز، موازی و عمود بین خطوط مستقیم در یک صفحه.
هندسه جامد
خطوط و هواپیماها. ویژگی های شکل های جامد اصلی (موازی پاها، منشورها، اهرام، استوانه ها، مخروط ها و کره ها).
هندسه تحلیلی
مختصات دکارتی در هواپیما. فاصله بین دو نقطه و نقطه میانی یک قطعه. معادله یک خط مستقیم. ضریب زاویه ای. معادله یک خط مستقیم با یک نقطه و ضریب زاویه ای. معادله یک خط مستقیم با دو نقطه. شرایط توازی و عمود بودن. خطوط مستقیم، موازی و منطبق. پیدا کردن نقطه تقاطع دو خط برخورد. سهمی با محور تقارن موازی با محور y: معادله، خواص، مختصات راس. محیط: معادله، خواص، مختصات مرکز و طول شعاع.
ترکیبی، احتمال و آمار
فاکتوریل عدد و ضریب دوجمله ای. تنوع، ترکیب و جایگشت. احتمال رویدادها به عنوان نسبت بین نتایج مطلوب و نتایج ممکن. احتمال رویدادهایی که متقابل، مشروط، مستقل هستند. رویدادهای تکمیلی میانگین حسابی.

سرفصل فیزیک آزمون TOLC-F

همانطور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد مباحثی که در بخش فیزیک در این آزمون مورد سنجش قرار می گیرد به صورت کاملاً مفاهیم اولیه و ساده می باشد و دانستن اطلاعات اولیه و مباحث و محاسبات ساده برای حل این سوالات کافی میباشد.در ادامه مباحث مطرح شده در این بخش می پردازیم:

اندازه گیری

صورت‌بندی و کمی‌سازی پدیده‌ها با رویکرد علمی. مشاهده پدیده های فیزیکی روزمره و ارتباط با دانش کسب شده. اندازه گیری مستقیم و غیر مستقیم بزرگی های بنیادی و مشتق شده. ابعاد فیزیکی مقادیر. کمیت های بعدی، زاویه ها، کمیت های برداری. واحدهای اندازه گیری، سیستم های واحدها (CGS، International). نام ها و روابط بین واحدهای بنیادی و مشتق شده. ترتیب قدر، مضرب و فرعی (نام ها و مقادیر). تبدیل بین واحدهای اندازه گیری عدم قطعیت های تجربی، سازگاری اندازه گیری. ارقام معنادار. تقریب و برش. نماد علمی. میانگین حسابی. خطاهای نسبی و مطلق. حساسیت تجربی دقت و صحت اندازه گیری ها نمایش نتایج. قوانین مقیاس، تناسب مستقیم و معکوس.
سینماتیک و دینامیک
بردارها و عملیات روی بردارها. کمیت های سینماتیکی: جابجایی، سرعت و شتاب (میانگین و لحظه ای، اسکالر و برداری). شرح حرکات در فضا (مسیر) و زمان (معادله ساعتی). حرکات مختلف، به ویژه حرکت خطی یکنواخت، حرکت شتاب یکنواخت و حرکت دایره ای یکنواخت. [برای همه انواع حرکت: تعریف و روابط بین کمیت های سینماتیکی مرتبط، نمایش گرافیکی]. مفهوم فراوانی و دوره
نیروها
مفهوم جرم مفهوم نیرو سه قانون دینامیک ترکیب برداری نیروها، حاصل. قانون گرانش جهانی و شتاب گرانش. مفهوم وزن. نمونه های دیگر نیروها: نیروهای اصطکاک، الاستیک و الکتریکی. ترکیب برداری نیروها، حاصل. کار کنید. انرژی جنبشی. نیروی محافظه کار و انرژی پتانسیل. قانون بقای انرژی مکانیکی مفهوم حرکت
مکانیک سیالات

حالات تجمع ماده مایعات تراکم. فشار و واحدهای اندازه گیری آن (نه تنها سیستم SI). قانون استوین اصل پاسکال رانش هیدرواستاتیک (اصل ارشمیدس). جریان. حفظ انرژی برای سیالات متحرک
ترمولوژی، نظریه جنبشی گاز، ترمودینامیک
دما، تعادل حرارتی (اصل صفر). ترازوهای دماسنجی. گازها و گازهای کامل. مول، عدد آووگادرو، جرم اتمی. انرژی داخلی گازهای تک اتمی حرارت. گرما و ظرفیت حرارتی خاص. تغییرات حالت و گرمای نهان. نظریه جنبشی گاز. معادله حالت، قوانین گاز و معادله حالت گاز کامل. فرآیندهای ایزوکوریک، ایزوباریک، همدما و آدیاباتیک. اصول اول، دوم و سوم ترمودینامیک. تعریف آنتروپی عملکرد دولت انبساط حرارتی. مکانیسم های انتقال حرارت: هدایت، همرفت، تابش. اثر ژول.
الکترواستاتیک، جریان های الکتریکی، مغناطیس
شارژ الکتریکی، القایی. قانون کولمب میدان الکتریکی. جریان مستقیم. پتانسیل الکتریکی، مقاومت الکتریکی، مقاومت، قانون اهم. پدیده های مغناطیسی دوقطبی مغناطیسی میدان مغناطیسی. میدان مغناطیسی ناشی از سیمی با طول نامتناهی که حامل جریان است. نیروی لورنتس قانون فارادی-لنز و جریان های القایی.
پدیده های موجی اپتیک هندسی
مشخصات کلی امواج، طول موج. سرعت انتشار موج (کیفی). انواع امواج. پدیده های تداخل و پراش. امواج صوتی. مفاهیم امواج الکترومغناطیسی و ماهیت نور طیف نور، پراکندگی. انعکاس، انکسار. بازتاب کامل مسیر نوری آینه دیوپتر. لنز نازک. فوکوس اپتیک تصاویر. بزرگنمایی

سرفصل های منطق وهوش آزمون TOLC-F

بخش جدید که در این آزمون برخلاف سیستم آموزشی ایران وجود دارد همین بخش هوش و منطق و استدلال منطقی می باشد. شاید تنها بتوان معادل این بخش ها در نظام آموزشی ایران در مباحث مطرح شده به عنوان بازی و ریاضی مقایسه کرد. اما جای نگرانی نیست به خاطر اینکه سوالات این بخش به صورت کاملاً ساده و مفهوم میباشد و مطالعه منظم و تمرین تست های گذشته می‌توان به آنها تسلط یافت. در ادامه مباحث مطرح شده در این بخش می پردازیم:
منطق و زبان
منطق گزاره ها شرایط لازم و کافی. تفسیر انواع نمایش های گرافیکی و جداول. توجه به مفاهیم ابتدایی ریاضی.

تا به اینجا سعی کردیم به صورت کلی و مفصل در مورد آزمون تولک اف TOLC F و معرفی بخش ها و نکات مهم آن بپردازیم. در صورتی که شرکت در هر یک از آزمون های نسخه انگلیسی و یا ایتالیایی این آزمون را دارید می توانید برای تهیه منابع آزمون تولک اف، ثبت نام در آزمون تولک افTOLC F، دریافت مشاوره های لازم و همچنین در صورت تمایل شرکت در کلاس های خصوصی و گروهی این آزمون با مشاوران و کارشناسان گروه مهاجرتی پرواز از قسمت تماس با ما ارتباط برقرار کنید.