تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه در سال های اخیر به یکی از گزینه های محتمل بسیاری از دانشجویان و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به خصوص در کشور عزیزمان ایران و سایر کشورهای منطقه مانند تاجیکستان و افغانستان تبدیل شده است. از مهمترین دلایلی که می توان در مورد جذابیت پذیرش از دانشگاه های ترکیه نام برد می توان به نزدیکی به ایران، شباهت فرهنگی ترکیه و ایران، دین مشترک هزینه های زندگی و تحصیل معقول تری در مقایسه با سایر کشورها اشاره کرد. همچنین یکی از دلایل اینکه بسیاری از متقاضیان در رشته‌های پرمتقاضی مانند پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی و رشته های محبوب مهندسی دانشکاه های ترکیه را انتخاب می‌کند می‌توان به امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و ترکی و همچنین رقابت کمتر اشاره کرد.

نگاهی به کشور ترکیه

ترکیه کشوری نیمه اروپایی و نیمه آسیایی است که مرزی بین اروپا و آسیا محسوب می شود. واحد پول ترکیه لیر ترکیه است. پایتخت سیاسی کشور ترکیه شهر آنکارا و پایتخت توریستی این شهر استانبول میباشد.مردم ترکیه عمدتا مسلمان سنی و سیستم سیاسی ان لاییک میباشد. ترکیه طبق سرشماری سال 2020 دارای 84 میلیون جمعیت است. از همسایگان مهم ترکیه در سمت آسیایی ان میتوان از شرق به کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب شرقی به عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) به بلغارستان و یونان اشاره کرد.

مزایای تحصیل در کشور ترکیه

عدم نیاز به ارایه ی مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در ترکیه:

گرچه داشتن مدرک زبان می توانند نکته مثبتی برای متقاضیان در اخذ پذیرش در ترکیه باشد اما برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه های ترکیه نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نمیباشد و متقاضیان میتوانند بدون دغدغه برای اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی اقدام کنند .

هزینه تحصیل و زندگی ارزان نسبت به دانشگاه ها و بسیاری از کشورهای دیگر:

کشور ترکیه به دلیل نزدیکی واحد پولی این کشور به سایر کشورهای منطقه و ارزش ارزی پایین لیر ترکیه، کشوری مناسب برای تحصیل و همچنین زندگی دانشجویی ارزان محسوب میشود. هزینه دانشگاه های ترکیه از سالانه 5 هزار لیر شروع میشود و هزینه زندگی در ترکیه میانگین 300 لیر با توجه به شهر های مختلف آن متغیر میباشد.

مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران و بیشتر نقاط جهان:

خوشبختانه بیشتر دانشگاه های ترکیه در ارتباط با دانشگاه های بزرگ دنیا میباشند . که همین امر سبب شده است که نه تنها مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران باشد بلکه در سطح بین المللی از اعتبار مناسبی برخوردار باشد.

امکان اقامت و کار بعد از اتمام تحصیل در ترکیه:

بعد از فارغ التحصیلی از کشور ترکیه امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر میسر است. همچنین متقاضیانی که خواهان اقامت و کار و ادامه زندگی می باشند میتوانند برای اخذ اقامت از طریق اقامت کاری نیز اقدام کنند.

امکان بورس های تحصیلی:

اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه می تواند منجر به دریافت کمک هزینه ها و بورس های مختلفی شود. که با استفاده از این بورسیه ها میتوان شهریه دانشگاه ها را حذف یا کاهش داد و یا حتی دارای یک خوابگاهی رایگان و در مواردی هزینه های ایاب ذهاب شود . از این بورسیه ها میتوان به بورسیه ی بورسلاری یا بورسیه ی کشور های اسلامی اشاره کرد.

نزدیکی جغرافیایی و اقتصادی به ایران:

ترکیه کشوری آسیایی میباشد که از نظر جغرافیایی فرهنگی و اقتصادی و حتی مذهبی به سایر کشور های اسیای از جمله ایران آذربایجان ،افغانستان و تاجیکستان شباهت ها و نزدیکی های بسیاری دارد. همین امر ترکیه را به یکی از مقاصد محبوب دانشجویان منطقه تبدیل کرده است.