تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی و ایتالیایی و همچنین کیفیت بالای آموزشی در کنار بورسیه استانی یا جهان سوم  و تحصیل رایگان در رشته پزشکی در ایتالیا از جمله مزیت هایی است که  بسیاری از متقاضیان را برای تحصیل در ایتالیا ، این کشور تاریخی ، اروپایی و پیشرفته ترغیب کرده است. از مزیت های دیگر تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور ایتالیا می توان به هزینه های به صرفه، رنک بالایی دانشگاه ها و تحصیل به هر دو زبان انگلیسی به ایتالیایی اشاره کرد. در ادامه این  مقاله به توضیح بیشتر تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی و همچنین به زبان ایتالیایی می پردازیم. همچنین شرایط بورسیه استانی ایتالیا در رشته پزشکی و دندانپزشکی، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی رایگان در ایتالیا، معرفی دانشگاههای برتر پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا خواهیم پرداخت. در پایان برای دریافت مشاوره های بیشتر همچنین بررسی و انجام امور اعزام دانشجو و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا میتوانید از طریق قسمت ارتباط با ما و همچنین چت واتساپ با کارشناسان و مشاوران گروه مهاجرتی اوج پرواز در تماس باشید.

 لازم به ذکر است که برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا همانند تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا نیازمند شرکت در آزمون ورودی مربوطه می باشید. متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی را دارند باید در آزمون آیمت Imat  شرکت کنند. این در حالی است که متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی را دارند باید در آزمون تولک مدیکال TOLC MEDICAL شرکت کنند. این در صورتی است که پیش از این متقاضیان برای تحصیل در این رشته ها به زبان ایتالیایی باید در آزمون آلفاتست شرکت می کردند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
مهاجرت به ایتالیا

 معرفی تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا

 به طور کلی تحصیل در رشته پزشکی و همچنین دندانپزشکی در ایتالیا شش سال به طول می انجامد. برای ورود به سال اول  و تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های ایتالیا تمامی متقاضیان ملزم به شرکت در آزمون ورودی مربوطه می باشند. آزمون ورودی مربوطه همانطور که قبلاً گفته شده است ست با توجه به زبان مورد نظر متقاضی برای تحصیل متفاوت می باشد.  برای ورود و تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا نیاز به داشتن مدرک دیپلم 12 ساله  و یا پیش دانشگاهی می باشد. گفتنی است با وجود اینکه متقاضی باید حداقل معدل دیپلم را داشته باشد اما معدل دیپلم نقشی در قبولی متقاضی بازی نمی کند.اما مهمترین عامل قبولی و تحصیل در رشته پزشکی در این کشور قبولی در آزمون ورودی IMAT  یا آزمون TOLC MEDICAL می باشد. پس از قبولی در آزمون مربوطه هیچگونه مصاحبه‌ای از متقاضی انجام نمیگیرد.

آزمون ورودی پزشکی در ایتالیا

 همانطور که در قبل به آن اشاره شد برای ورود و تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا نیاز به شرکت در یک آزمون ورودی استاندارد می باشد. تا سال ۲۰۲۲ آزمون ورودی برای تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا آزمون آیمت و آزمون ورودی مورد نیاز برای تحصیل به زبان  ایتالیایی در دانشگاه های ایتالیا آزمون آلفا تست بود. البته از سال 2023 آزمون تولک مدیکال جایگزین آزمون آلفاتست گردید. و امکان تغییر آزمون آیمت نیز محتمل است. به طور کلی گرچه آزمون ها به صورت جداگانه برگزار می شوند اما هر دو آزمون ورودی تقریباً در یک سطح میباشند و از نظر سختی و تعداد سوالات کاملا استاندارد و قابل   قبول می باشد. تا جایی که به همین دلیل نزد دانشجویان بین الملل به خصوص ایرانیان در مقایسه با آزمون کنکور سراسری ایران و حتی آزمون YOS ترکیه محبوب تر می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی ایتالیا دانشگاه به دانشگاه متفاوت است اما به طور میانگین و به طور کلی بین ۷۰۰ یورو تا ۳۰۰۰ دور متغیر می باشد. البته هزینه های گفته شده بدون احتساب بورسیه تحصیلی می باشد. در صورت اخذ بورسیه تحصیلی پزشکی یا بورسیه استانی و سایر بورسیه های تحصیلی امکان تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا  کاملاً میسر می باشد. همچنین در صورت عدم دریافت بورسیه تحصیلی امکان اخذ تخفیف شهریه و کاهش چشمگیر هزینه ها کاملا ممکن میباشد.

موسسه مهاجرتی ایتالیا

بورسیه پزشکی در ایتالیا

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های ایتالیا را دارند می توانند همانند تحصیل در سایر رشته ها از بورسیه های متنوع تحصیلی در این کشور بهره مند شوند. از جمله بورسیه های تحصیلی و برنامه های کمک تحصیلی در کشور ایتالیا می توان بورسیه استانی کشور ایتالیا اشاره کرد. همچنین هر دانشگاه ممکن است بورسیه های متنوعی ارائه دهد امکان برخورداری از آنها در صورتی که پروسه تحصیلی و پذیرش و درخواست بورس و کمک هزینه شما به درستی انجام شود کاملا ممکن و شدنی است.

همچنین در کشور ایتالیا در کنار سایر بورسیه های تحصیلی کمک هزینه و بورسیه اجاره خانه در بعضی از شهرها و استان ها وجود دارد که در صورت ارائه مدارک کافی و به موقع امکان بهره مندی از آنها نیز کاملاً شدنی می باشد. البته این نوع بورس تنها در بعضی از استانها و بعضی از شهرها در بعضی از سالها قابل ارائه است.

البته قابل ذکر است که برای گرفتن این بورس ها طبق تغییرات سالهای گذشته و سخت تر شدن روند و مشکلات در  برخی از استانها، حساسیت ها بالاتر رفته و باید در انتخاب شهر و دانشگاه با اطلاعات کامل و تجربه بالا عمل کرد. همچنین برای درخواست بورسیه باید مدارک و شرایط لازم را به دقت و با حساسیت بالا آماده و تکمیل کرد. خوشبختانه گروه مهاجرتی های  اوج پرواز هر ساله توانسته است برای بالای ۹۵ درصد متقاضیان خود از کشور ایتالیا بورسیه به کمک هزینه های تحصیلی دریافت کند.

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

 به منظور تحصیل رایگان در رشته پزشکی در کشور ایتالیا باید برای اخذ بورسیه های تحصیلی متنوع این کشور درخواست داد. البته در مواردی بدون داشتن بورسیه تحصیلی و حتی در صورت عدم دریافت بورسیه تحصیلی امکان تحصیل رایگان در رشته پزشکی در این کشور ممکن است. خوشبختانه کارشناسان و مشاوران گروه مهاجرتی اوج پرواز در اکثر موارد قادر به دریافت بورسیه استانی برای متقاضیان و کاهش شهریه دانشگاه شده اند.

دانشگاه های پزشکی انگلیسی در ایتالیا

همانطور که میدانید برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا در کنار تحصیل به زبان ایتالیایی، تحصیل به زبان انگلیسی نیز ممکن است. طبق آنچه که در بالا نیز به آن اشاره شد برای ورود رشته پزشکی همانند رشته دندانپزشکی در ایتالیا نیاز به شرکت در آزمون ورودی می باشد. در زیر چه دانشگاه هایی که تا سال ۲۰۲۲ رشته پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می دهند اشاره خواهیم کرد:

(دانشگاه باری)University of Bari

(دانشگاه بولونیا)University of Bologna

( دانشگاه لوئیجی ناپل) University of Campania ‘Luigi Vanvitelli’

( دانشگاه مسینا)University of Messina

(دانشگاه میلان)University of Milan

(دانشگاه میلانو بیکوکا) University of Milan-Bicocca

(دانشگاه ناپل فدریکو) University of Naples Federico II

(دانشگاه پادوا)University of Padova

(دانشگاه پارما) University of Parma

(دانشگاه پاویا) University of Pavia

(دانشگاه ساپینزا) University of Rome ‘Sapienza’

(دانشگاه تورورگاتا)University of Rome ‘Tor Vergata’

(دندانپزشکی،دانشگاه سیه نا) University of Siena

(دندانپزشکی،دانشگاه ساپینزا) University of Sapienza

(دانشگاه تورین) University of Turin

(دانشگاه مارکه) Università Politecnica delle MARCHE

لازم به ذکر است که ظرفیت هر کدام از این دانشگاه‌ها با توجه به اروپایی بودن و غیر اروپایی بودن متقاضی بستگی دارد. به علاوه لازم به ذکر است که با توجه به اعلام رسمی سایت میور MIUR سایت رسمی وزارت علوم ایتالیا می باشد تعداد دانشگاه‌ها و ظرفیت هایی که برای پذیرش کورس انگلیسی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی میباشد افزایش می یابد. از این رو اقدام برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا فرصتی استثنایی برای متقاضیان تحصیل در خارج کشور می باشد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران و کارشناسان موسسه مهاجرتی پرواز از طریق تماس در واتساپ در ارتباط باشید.

ظرفیت پزشکی دانشگاه های ایتالیا 2024-2023

ظرفیت کورس پزشکی به زبان انگلیسی، سهمیه غیر اروپایی سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ دانشگاه های دولتی ایتالیا به شرح زیر میباشند:

سپینزا رم ۱۳ نفر
تورورگاتا ۱۵ نفر
فدریکو ۲۵ نفر
تورین ۳۲ نفر
پادوا ۲۰ نفر
پارما ۴۵ نفر
مسینا ۵۶ نفر
کاتانیا ۰ نفر
باری ۱۱ نفر
لوییجی وانویتلی ۵۰ نفر
مارکه ۵۵ نفر
میلان ۲۵ نفر
بیکوکا ۱۸ نفر
بلونیا ۲۰ نفر
پاویا ۳۸ نفر

سطح زبان مورد نیاز دانشگاه های پزشکی ایتالیا

هر دانشگاه در ایتالیا با توجه به سیاست های خودش ممکن است درخواست مدرک زبان داشته باشد یا نداشته باشد نوع مدرک زبان و نمره مورد نظر نیز بستگی به هر دانشگاه دارد و ممکن است هر سال دستخوش تغییراتی شود . در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید میتوانید از طریق چت در واتس آپ با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.

دانشگاه های پزشکی ایتالیا

رنکینگ و رتبه دانشگاه های ایتالیا و اعتبار مدرک پزشکی ایتالیا

دانشگاه های کشور ایتالیا به عنوان یک کشور پیشرفته اروپایی در سراسر دنیا دارای رنکینگ و اعتبار بین المللی بسیار بالایی است. به دلیل توافق های و پیمانهای صورت گرفته با دیگر کشورهای اروپایی همچون پیمان بولونیا و سیستم تبادل دانشجو بین کشورهای اروپایی امکان ادامه تحصیل در سایر کشورها بخصوص کشورهای اروپایی پس از تحصیل در ایتالیا به سهولت ممکن است. همچنین پس از فارغ التحصیلی در کشور ایتالیا امکان کار در بسیاری از کشورها به دلیل مورد تایید بودن و اعتبار والی دانشگاه ها و مدارکی کشور ایتالیا ممکن است.

دانشگاههای پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایتالیا  

همچنین اکثر دانشگاههایی که رشته پزشکی را در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی ارائه می دهند جزو دانشگاه های مورد تایید ایتالیا وزارت بهداشت در ایران میباشد. البته اگر قصد تحصیل در هر یک از دانشگاه های این کشور را دارید باید قبل از از هرکاری آخرین تاییدات و تغییرات را مد نظر قرار دهید. از جمله دانشگاه های مورد تایید در کشور ایتالیا میتوان به دانشگاه های مهم و معتبری همچون دانشگاه پزشکی میلان، دانشگاه پزشکی ساپینزا، دانشگاه پزشکی پادوا و همچنین دانشگاه پزشکی پاویا، دانشگاه پزشکی بلونیا سایر دانشگاه‌های مورد تایید این کشور اشاره کرد.

شرایط سنی تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا

گرچه برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا محدودیت سنی خاص و حداکثر سن در نظر نگرفته شده است اما همیشه یکی از مقوله‌های مهم برای تحصیل و مهاجرت تحصیلی و همچنین اخذ ویزای تحصیلی محدودیت های سنی و در نظر گرفتن شرایط سنی متقاضی می باشد. و باید قبل از هر اقدامی شرایط فردی و همچنین شرایط کلی متقاضی مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است قبل از اقدام برای رشته پزشکی در کشور ایتالیا حتماً با مشاورین گروه مهاجرتی اوج پرواز در تماس باشید.

تخصص پزشکی در ایتالیا

پزشکان و دندانپزشکانی که تصمیم به اقدام برای تحصیل در مقطع تخصص در کشور ایتالیا را دارند باید بدانند که دوره های تخصص در کشور ایتالیا به صورت کلی ممکن میباشد. همچنین برای پزشکان ، تحصیل در دوره تخصص معمولاً به عنوان شغل در نظر گرفته می شود و دارای درآمد می باشد.

گفتنی است روال اقدام برای دوره تخصص در کشور ایتالیا بستگی به کشوری که پزشک مدرک خود را از آن گرفته است دارد و از این رو پروسه مربوط به خود را دارد. باید گفت که ممکن است در مواردی احتیاج به تطبیق واحد ها و ارزیابی تحصیلی متقاضی باشد. اما متقاضیانی که در خود کشور ایتالیا و یا کشورهای دیگر اروپایی موفق به پایان تحصیل شده اند روند ساده تری دارند.

مشاوره تحصیل پزشکی در ایتالیا

مشاوره مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

 در پایان اگر قصد تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در کشور ایتالیا، یا همچنین قصد تحصیل پزشکی به زبان ایتالیایی در کشور ایتالیا را دارید بهتر است برای بررسی شرایط شما و توضیحات بیشتر در خصوص بورسیه استانی شرایط سنی و همچنین معرفی شهر ها و دانشگاه های موجود و تفاوت، مزیت ها و معایب هر شهر با مشاورین و کارشناسان گروه مهاجرتی اوج پرواز در تماس باشید. برای گرفتن مشاوره و انجام کارهای تحصیلی شما توسط گروه مهاجرتی اوج پرواز می توانید از طریق قسمت تماس با ما و یا قسمت تماس و چت در واتساپ با مشاوران ما در ارتباط باشید. همچنین می توانید از قسمت دیدگاه ها سوالات خود را مطرح کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *